Giant's Causeway, 13 maj

I fredags (Fredag den trettonde, whoop whoop) åkte vi på utflykt igen! Giant's Causeway denna gång.

Kolla på bilderna, jag tycker att de säger det mesta. Så sjukt fränt, fenomenet är resultatet av vulkanutbrott för ungefär 60 miljoner år sedan. Helt otroligt vad naturen kan göra!

Giant's Causeway är det mest populära turistmålet på Nordirland.
En legend säger att det var Finn McCool (en jätte) som byggde the causeway (vad säger man på svenska?) för att ta sig över till Skottland.







Jag har sagt det förr men säger det igen, Irland är så himla vackert! Det är verkligen som på film och vykort. Fattades bara några får här.








Vi fick gå över en hängbro!








Lite pirrigt var det faktiskt, det blåste och var jättehögt!




Där borta i mitten någonstans är Skottland..


Påväg till Giant's Causeway.


Framme! För första gången på utflykt hade vi lite otur med vädret, det blåste och började regna!!


Gömde oss bakom en sten och åt mackor till lunch.. Jag var blöt, kall och eländig men började nästan skratta då Stewen tog kort.


Irland är Irland och man kan få 5 väder på samma dag. Det slutade regna!




Visst är det sjukt coolt?


Söt hund :)


Turist javisst..


Hur det hela gick till för 60 miljoner år sedan.


Haha jag låtsassolar och ser allmänt len ut. Precis när vi skulle gå tillbaka blev det sol. Vi hann torka men såklart började det ösa ner strax innan vi var framme så då var vi blöta igen lagom till bussresan. Najs.


Blev ett stopp i Derry på väg hem där vi gick på en rundtur med guide och fick oss en liten historielektion.
Ser ni Englands flagga? En del tycker att staden hör till England och en del tycker Irland.. visst var det typ så Stewen? Man har iallafall brittiska pund där, det tyckte jag var coolt.


Man säger både Derry och Londonderry om staden. Nationalisterna (huvudsakligen katoliker) utgör majoriteten av stadens invånare, och kallar staden Derry, medan unionisterna (huvudsakligen protestanter) kallar den Londonderry. (Detta googlade jag fram) :)


Free Derry, det nationalistiska område Derry som förklarade sig självständigt mellan 1969-1972.


Vad ska man säga, Sunday bloody sunday har fått en annan innebörd. Jag visste inte att U2 sjöng om det här i sin låt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0