Blarney Castle Tour

Valborgsmässoafton åkte Stewen och jag på en mysig heldagsuflykt! Vi åt bland annat världens godaste fish and chips i Kinsale, pussade på Blarney Stone och besökte Cork och Cobh.


Cobh (tidigare Queenstown) är en viktig hamnstad, där hämtade Titanic upp ca 120 personer den 11 april 1912.

Blarney är känt för Blarney Castle och en viss Blarney Stone.. Det sägs att om man pussar den så får man talets gåva "the gift of gab". :D Väldigt populärt turistmål.

Cork är Irlands näst största stad efter Dublin och ligger på den södra kusten. Där stannade vi inte så länge, utan väntade mest på bussen som tog oss hem igen. :D


BILDBOMB!



Stewen i Cobh. Katedralen där var så himla mäktig!


Titanic Memorial.






Katedralen. Den var så himla stor!








Sjukt fint! Jag tycker det är så himla mysigt att gå i kyrkor.


Stewen kollar in utsikten.


Gulliga hus!


En brant gata..


Lunchpaus i Kinsale och vi var såklart tvungna att prova fish and chips där som busschaffisen sa var jättegott!


Jag kan meddela att det var fantastiskt gott, sjukt flottigt men gu vad mumsigt. :D Jag älskar knastrig mat..




Cheese!


Utanför Blarney Castle..



Stewen framför självaste slottet!


Jag i någon grotta..


"Discovery's Travel Channel lists kissing the Blarney Stone amongst its 99 things to do before you die"


Inuti slottet!


På väg mot stenen..






Det var ganska högt.


Framme högst upp!


Sjukt häftigt slott alltså.


Stewen pussar stenen! :D


Och så jag. Lite läskigt var det!










Cork! Här väntade vi mest på bussen som skulle ta oss hem till Dublin.


En jättebrant gata..


Stewen hann med att testa en Murphy's-öl, inte lika god som Guinness..


Cheers!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0